top of page

Interiér RD Božkov

Místo:

Fáze a rok:

Investor:

Spolupráce:

Božkov

studie: 2022

soukromá osoba

Ing. arch. Alina Fornaleva

KONCEPCE ŘEŠENÍ INTERIERU Pro každou z řešených místností je navržen osobitý styl vycházející z jeho prostorového uspořádání, funkčního využití a vztahu k navazujícím místnostem. Od tohoto se odvíjí práce s uspořádáním prvků (hierarchie - nadřazenost a podřízenost) a materiálové řešení (úpravy povrchů). Důležitou roli pro všechny řešené místnosti hrál dále jednotně: * princip přehledného a jasného členění * důraz na soulad barev (v rámci interiéru i ve vztahu interiér-exteriér) * péče při návrhu klíčových solitérních atypických kusů nábytku (solitéry / objekty / monobloky) KONCEPCE JEDNOTLIVÝCH MÍSTNOSTÍ Hlavní obytný prostor Primární myšlenkou je ideové rozdělení prostoru na tři samostatné podprostory s převažující specifickou náplní: kuchyně - jídelna - obývací pokoj. Jako dělící princip jsou navrženy prostorově (nikoliv barevně) výrazné nemovité solitéry - objekt kuchyňského ostrůvku a objekt krbových kamen. Oba objekty využívají netradičně modelovanou ale velmi jednoduchou geometrii sestávající z kombinace rovných ploch a oblouku. Tento princip přebírá i většina movitých prvků nábytku a koncové prvky elektro. Ostrůvek má spodní část ve tvaru oblouku. I tento prostor bude umožňovat instalaci výsuvných šuplíků ve tvaru „košíku“. Ustupující oblouk zároveň nahrazuje potřebu odskoku pro sokl a umožní přistoupit pohodlně až těsně k pracovní desce z obou stran ostrůvku. Krbová kamna jsou sdružena v část pro sezení s úložným prostorem v jeden celek připomínající tvarem fajfku. Čelní část (první třetina) je částečně zaoblená, ale pouze do té míry, aby umožnovala nezávislý přívod externího vzduchu pro dokonalé spalování a pohodu v interieru. Další zhruba dvě třetiny umožňují posezení (částečně vytápěné teplem krbových kamen) s prostory pro naskladnění topného dřeva z exterieru a jako obecné úložné prostory (hračky, bytový textil apod.). Vzhledem k výraznému tvarosloví jsou tyto prvky navrženy v bílé barvě shodné s barvou stěn, čímž je dosaženo efektu kdy jakoby “vyrůstají ze stěn”. Cílem návrhu těchto objektů bylo, aby velký obytný prostor dělily i sjednocovaly zároveň. Vzniklé podprostory jsou dále rozpracovány. Středobodem a těžištěm jídelny i celého obytného prostoru je objekt kruhového stolu. Stůl je bytelný a zároveň elegantní, má opět jednoduchou a snadno čitelnou geometrii a výraznou barevnost. Ke stolu jsou navrženy v odpovídajícím duchu i typové židle se sedáky a objekt závěsného světla. Sestava stolu, židlí a lustru je nejhravější částí celého interieru, záměrně nejvýraznější svým designem, nejvýše na stupnici hierarchie. Aby tento dojem nebyl oslaben přidruženým nábytkem a zároveň byla naplněna potřeba na uložení a vystavení suvenýrů / dekorací / rodinných podkladů, byl navržen objekt drátěné vitrýny. Díky tenkému drátu použitému jako jediného konstrukčního prvku se vitrýna stává téměř průhlednou a bezúdržbovou s možností ji příležitostě ze stěny sundat a opláchnout hadicí. Podprostor kuchyně tvoří vlastní objekt ostrůvku a objekt kuchyňské stěny. Ten obsahuje velké množství úložného prostoru spolu s vestavěnýmu spotřebiči a tvoří „záda“ nejen kuchyni, ale celému obytného prostoru. Stěna je na celou výšku místnosti z jednoho kusu dřevěné překližky rovnoměrně dělené v jednotlivé panely. Jediné prolomení dřevěné stěny je uvažováno pro pečící a mikrovlnou troubu, ostatní spotřebiče budou kryté dělenou překližkou. Podprostor obývacího pokoje je vymezen velkou sedačkou do „L“ a malého objektu drátěného stolku stejného konstrukčního provedení jako objekt drátěné vitrýny. Nad sedačkou na krátké stěně proti objektu kuchyňské stěny je umístěn rodinný obraz s možností jeho rozšíření na diptych / triptych. Celý obytný prostor uzemňuje a sjednocuje jednotný povrch dřevěné podlahy. Stěny jsou bílé. Ostění oken je orámováno obkladem ze stejného materiálu jako je podlaha. Povrchy dveřních křídel a jejich výška společně s doplňkovým osvětlením a koncovými prvky elektro je specifikována v souladu s celkovou koncepcí dále v dokumentu. Vstupní hala Nejdůležitějším záměrem řešení vstupní haly bylo dosažení světlého, útulného a vzdušného interieru. Hlavním objektem haly je (pochopitelně) funkčně ale i esteticky objekt probarveného schodiště. Schodiště je uvažováno jako prefabrikované, první rameno masivní, zbylá dvě desková, stupně bez obložení. Podlaha ve stejném odstínu i materiálu. Barva je shodná s barvou zádveří. Barevně doplňují prostor štíhlé linky v barvě antracitu – madlo zábradlí a věšák na oděvy. Zábradlí zabezpečující prostor zrcadla schodiště proti pádu je masivní skleněné (zajišťuje vzdušnost interieru a umožňuje zajímavé lomy přímého slunečního světla). Citlivě bylo hledáno umístění a tvarosloví zrcadla. To je umístěno proti věšáku a při příchodu odráží světlo z oken východní fasády. Tvar odkazuje na geometrii hlavních objektů obytného prostoru. Schodišťový prostor nad vstupem uzavírá objekt hlavní podesty, který je kompletně obložen dřevem tak, aby vyvolával dojem jednoho masivního kusu dřeva (tj. textura shora, zespodu i z boku musí být v souladu). Osvětlení haly je řešeno tenkou linkou pod dolním okrajem podesty, osvětlení vlastního schodiště potom liniovým osvětlením zabudovaným do schodišťového madla. Dveře do obytného prostoru jsou teplé – dřevěné, dveře vedoucí na pohotovostní WC, technickou místnost a garáž studenější, nenápadné – v barvě omítky. Chodba v patře V chodbě byl zopakován jednoduchý ale efektní princip orámování oken použitý v obytném prostoru přízemí. Tento princip je zopakován i na vstupech do pokojů na protější straně, kde dřevěný rám dveří obklopuje bílé křídlo v barvě omítky. Podlaha je dřevěná, kolmo orientovaná na kratší stranu chodby, aby došlo k jejímu optickému zkrácení. Dveře na konci chodby splývají s rámem i stěnou v jednu plochu, plynule navazující na podlahu. Umělé osvětlení zajišťují nepravidelně rozmístěná bodová stropní stmívatelná světla – noční obloha. Ložnice rodičů Zde jsou opět zopakovány principy orámování oken, podlahy, stěn a dveřních křídel. Jediným kusem nábytku je objekt manželské postele. Rám postele vč. čela postele (ve funkci nočního stolku) je sestaven z kusů masivních dřevěných hranolů. Letokruhy jsou patrné shora na čele a z čela postele. Pevná a těžká konstrukce má přispět k pocitu bezpečného a tichého místa pro spánek.
bottom of page